dinsdag 3 april 2012

Hoogteverschil

Hoewel het hout voor de onderbouw er nog niet is, wil ik toch wel heel graag beginnen met bouwen.
Het banenplan is er, dus nu kunnen de eerste modules natuurlijk wel vast gebouwd worden.
Van een verbouwing hebben we nog aardig wat styrodeur over, perfect om de bergen en de verhogingen mee te maken.

Allereerst de baan afgetekend op een plaat, en vervolgens deze grofweg uitgezaagd.
Vervolgens heb ik deze plaat tussen de twee sporen door weer doorgezaagd. Het buitenste spoor gaat namelijk straks over de berg, terwijl het binnenste in de tunnel zal verdwijnen.
Om het stijgingspercentage niet te hoog te laten worden heb ik ervoor gekozen dit binnenste spoor te laten dalen, en het buitenste te laten klimmen.
Hierdoor kan ik op een meter toch 6 cm verschil laten ontstaan.

De binnenste ring vervolgens een meter afgetekend, zowel op de binnen als buitenzijde, en hier vervolgens 3 cm daling afgetekend.
om daarna het deel wat niet nodig is eronderuit te zagen.

Wat zit ik daarna weer heerlijk onder de blauwe prut, en wat zal mijn vrouw blij zijn als ik beneden kom.
Vervolgens voor het hoge gedeelte nogmaals een plaat afteken met dezelfde vorm als de eerste, en deze daarna 3 cm laten stijgen per meter.
Alles op en aan elkaar gelegd, en vervolgens de rail er maar overheen. Wat treinen er op, en ik zie dat het stuk waar het bovenste spoor het onderste moet kruizen hoog genoeg is om zonder probleem onder door te kunnen.

Nu wordt het tijd om van dit alles weer een geheel te maken.  Bij de action een grote pot houtlijm meegenomen, en dit met water vermengt. Kranten in repen gescheurd, om deze vervolgens lekker in te smeren met de dunne houtlijm. Om deze daarna over de blokken heen te leggen en dit lekker te laten uitharden.
Na een dag is dit al keihard, en is dit alles een geheel geworden.Al vast een dun laagje verf erover en het eerste gedeelte begint al vorm te krijgen .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten