zaterdag 12 mei 2012

Baan opbouw

Na een aantal weekjes wachten op het hout voor de onderbouw, was het dan eindelijk zover, dat ik met de onderbouw kon beginnen. Gedeelte van de tijdelijke tafels weggehaald, en het eerste stuk geplaatst. Het stuk wat ik verwijderd had ondertussen op het andere deel geplaatst. Dit bleek achteraf niet de aller slimste keuze. Omdat ik nog een klein beetje extra ruimte nodig had, duwde ik het oude gedeelte iets naar achter, en ja hoor, balans weg, en het hele
gedeelte op de grond.
Rakelings langs mij heen. Daar lag ik dan half onder mijn baan. Gelukkig heb ik dan een vrouw die meteen naar boven rent, om te kijken wat er aan de hand is. Niet dus... Me realiserende dat ik daar dus wel een half middagje had kunnen liggen klim ik tussen de puinhopen vandaan, en weet dat ik dus beter na moet denken voor ik iets uitvoer.
Dan maar even de schade op nemen. Mijn Piko testtreintje mist een wiel, van de wagon die er op stond is de koppeling afgebroken, het dak eraf, en van het seinhuis ligt een pootje af.
Wieltje van de loc is snel weer gestoken,en bij een testritje blijkt hij verder geen schade opgelopen te hebben. Het seinhuisje kan weer gelijmt. Het dak kan weer op de wagon, en een nieuwe koppeling is ook te steken. Schade valt dus mee.


Voor het verder bouwen dus eerst maar voldoende ruimte gecreƫerd., om vervolgens de rest van de onderbouw af te maken. Het binnengedeelte nog maar even vrijgelaten, om nog makkelijk in het middengedeelte te kunnen lopen, en zodoende de achterkant goed te kunnen bouwen.
Mijn reeds van styrodeur gemaakte hoogte verschillen op zijn plaats gelegt, om vervolgens met punaises de rail hier op zijn plaats te leggen.


Vervolgens met een los wagonnetje een rondje gereden, om te kijken of alle rail goed aansluit, en vooral om te kijken of de tunnels overal hoog genoeg zijn om in te rijden.
De wagon kan ik zonder problemen over de hele baan laten rijden. Omdat ik toch een beetje twijfel over de hoogte van de tunnels als de pantografen uit staan, duw ik ze voor ik de lok op de rails zet maar even in.
Dan is het tijd voor het eerste rondje van test locje. Zonder problemen rijdt deze de hele baan rond.
Ook op het ander spoor rijd hij zonder problemen, zelfs zonder extra stroom punten in de baan.





Mijn hoofd baan ligt dus, eindelijk kan ik nu gaan werken aan de aankleding. Allereerst de plateaus maar eens maken, en deze dan een voor een aankleden.
De planning is om eerst het gedeelte achter in de hoek maar te doen. Dit is het gedeelte waar ik later het moeilijkste bij kan.
Tot slot nog heel even de gaten opgevuld en een klein beetje aankleding er op. dan krijgt het toch een beetje vorm.


2 opmerkingen:

  1. dat gaat goed daar. De boompjes zien er perfect uit hoor. ga zo door!

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn nog van Henk dus kan kloppen dat ze mooi zijn :)
      Volgende week maar eens in het echt bewonderen dan he.

      Verwijderen