zaterdag 19 mei 2012

Bergen

Nu de onderbouw staat, en de rails op zijn plek ligt, ga ik langzaam beginnen met het landschap.

Allereerst de stukken waar ik later moeilijker bij kan.
Nu heb ik nog alle middelplaten eruit gelaten, zodat ik in het midden kan staan.
De hoek het verste weg, helemaal achter in de baan, wordt het hoogste gedeelte.
Hier komt de trein zowel over de berg als door en voor de berg langs. Achter het hoge gedeelte en over het spoor in de berg, heb ik een grote plaat piepschuim gelegd.

Hier boven op weer twee verhogingen waardoor er twee plateaus ontstaan. De overige gedeeltes verhoog  ik tot bijna tegen het plafond. Dit doe ik met allemaal stukken afval styrodeur en piepschuim.
Dit alles maken we aan elkaar met een papierprut met behanglijm.
Voor deze methode heb ik gekozen, nadat ik meerdere mogelijkheden uitgetest had.
De andere waren, pur schuim.
Dit werd na schilderen toch te veel glimmend, en wat te rond voor mooie rotsen.
De andere methode was met gips.Wat als nadeel heeft, dat het toch wat zwaarder wordt als papier, en soms wil afbrokkelen.
Papierpulp heeft echter ook wel wat nadelen. Zo heb ik al aardig wat avondjes papier zitten versnipperen, moet het een tijdje lekker weken in het water, en gaat het er niet lekkerder van ruiken. Maar nadat het aangebracht is en uitgehard heeft het toch het meeste weg van rotsen.

Omdat ik nog onder dit hoge gedeelte moet zijn, begin ik mijn rotspartijen nu op te bouwen vanaf de linkerkant.
Naast de baan heb ik mijn proefstuk purschuim, met aansluitend een stuk gemaakt van papier pulp.
Deze in kleine hoeveelheden op de basis geplakt. Dan nog een nadeel van de pulp. het droogt heel langzaam. Dus steeds als het weer een beetje vastzit weer een stukje extra bekleden, en weer wachten.
Als het dan eindelijk bekleed en goed aan gedroogd is, kan het geverfd worden.

De diepe stukken gespoten met zwart, en de meer aan de oppervlakte liggende delen met grijs afgespoten.
Het verschil met de pur en het papier is nu al duidelijk. Het papier geeft een mooie grillige doffe rots, terwijl de pur een gladde glimmende rots geeft.
Hoewel er nog met wit afgewerkt moet worden, en de bruine en groen plekken er in moeten, krijgen de bergen al wel rotsstructuren.
De pur bergen worden binnenkort nog extra verhoogd, op dezelfde manier als de rest. Dus stukken afval er op en in de papier prut zetten die handel.
Omdat daar heel veel prut in gaat, kan ik dus de komende tijd weer lekker aan het scheuren.


1 opmerking:

  1. dat komt er steeds mooier uit te zien,Rick. Mooi kleur blauw ook.

    BeantwoordenVerwijderen