dinsdag 1 mei 2012

Locomotieven

Waar het uiteindelijk om gaat bij de modelbaan zijn natuurlijk de treinen. Mijn favoriete treinen zijn die van de eind jaren 60. De overgang van het Berlijn blauwe naar het grauwe grijs geel van de locs, en het groen van de treinstellen naar het geel.
Om aan deze modellen te komen, kijk ik af en toe op marktplaats, en gaan we naar beurzen.
Op Marktplaats liep ik tegen een verzameling aan van een overleden man.
Zijn zoon probeerde nu zijn enorme verzameling te slijten.
Mijn oog was gevallen op de blauwe 1220 van Lima. Deze werd verkocht samen met de grijs gele.    
Nu wordt de grijze enorm veel aangeboden, immers deze is in het verleden als start pakket door de Hema verkocht. De blauwe is echter wat zeldzamer. De stoute schoenen dus maar aangetrokken en een mail gestuurd wat hij voor beide wou hebben. Dit was binnen mijn budget wat ik er voor over had, dus meteen maar een afspraak gemaakt, om ze op te halen, en te kijken wat hij eventueel nog meer voor mij zou hebben.
Maar de eerste locs waren binnen. Eigenlijk moet ik ook de turquase en de bordeaux rode nog hebben, dan heb ik de hele 1200 serie in de oude kleuren.
Zoekende tussen de verzameling zag ik verder nog twee 1100 locjes van Rivarossi, Ook weer in de kleuren Berlijns blauw en grijs geel. Uiteraard had ik ook daar wel oren naar, en al snel waren deze ook aangeschaft.
Omdat deze man ze voor zijn moeder verkocht, en in zijn huis geen spullen had om te testen, moest ik er maar van uit gaan dat het zou werken.
Zijn vader was altijd heel kieskeurig geweest met kopen, en de treinen moesten dus haast wel werken


.
Thuis gekomen uiteraard de treinen meteen op de baan geplaatst. Het was duidelijk dat ze alleen in de vitrine hadden gestaan, maar na even wat opstart problemen en de geur van verbrand stof reden drie van de vier heel erg mooi.
Eentje weigerde echter elke vorm van rijden. Deze dus maar eens los gemaakt. Het euvel was snel gevonden. In het linker koolborsteltje zat geen veertje. Geen contact dus.
Een stukje koperdraad om een sate prikker gedraaid, en dit zelf gefabriceerde veertje geplaatst.
En ja hoor ook deze trein liep . Nu dus binnenkort maar even echte veertjes en koolborsteltjes halen, en dan kan deze trein zijn kilometertjes weer maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten